کودکان نو، اطلاعات نو (قسمت اول)

فهرست مطالب

در عصر حال حاضر، ورودی اطلاعات همه‌ی ما بسیار گسترده شده‌است و کودکان نیز هر روز با این چالش یا سادگی در تماس‌اند. ولی آیا ما بزرگترها توجه و نظارت لازم در این حوزه را برایشان اتخاذ می‌کنیم؟ در این سری بلاگ‌ها ارتباط کودکان و با اطلاعات از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

درک کودکان از اطلاعات

کودکان اطلاعات را به دلیل چندین عامل کلیدی به طور متفاوتی نسبت به بزرگسالان پردازش و درک می‌کنند. این عوامل عبارتنداز:

توسعه شناختی

  • مرحله توسعه: کودکان در مراحل مختلف توسعه شناختی (مراحل پیاژه) قرار دارند که بر چگونگی درک و تفسیر اطلاعات تأثیر می‌گذارد.
  • تفکر عینی در مقابل انتزاعی: کودکان کوچک‌تر معمولاً به صورت عینی فکر می‌کنند و بر جنبه‌های ملموس تمرکز دارند، در حالی که بزرگسالان می‌توانند به تفکر انتزاعی نیز بپردازند.

توجه و حافظه

  • مدت توجه: کودکان معمولاً مدت توجه کوتاه‌تری دارند که باعث می‌شود تمرکز بر وظایف پیچیده برای آن‌ها دشوار باشد.
  • ظرفیت حافظه: سیستم‌های حافظه‌ی آن‌ها هنوز در حال توسعه هستند که بر چگونگی نگهداری و یادآوری اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

سبک‌های یادگیری

  • یادگیری تجربی: کودکان معمولاً بهتر از طریق تجربیات عملی یاد می‌گیرند تا آموزش سنتی، در حالی که بزرگسالان ممکن است محیط‌های یادگیری ساختاریافته را ترجیح دهند.

عوامل عاطفی

  • زمینه عاطفی: درک کودکان معمولاً تحت تأثیر احساسات و تعاملات اجتماعی آن‌ها قرار دارد که می‌تواند تفسیر اطلاعات را به طور متفاوت از بزرگسالان شکل دهد.

این تفاوت‌ها نیاز به رویکردهای آموزشی متناسب برای حمایت مؤثر از یادگیری کودکان را برجسته می‌کند.

مطالب دیگر

منابع

?Simulating peers: Can puppets simulate peer interactions in studies on children’s socio-cognitive development

From Embodiment to Metaphor: A Study on Social Cognitive Development and Conceptual Metaphor in Persian-Speaking Children

Cognitive Development as a Piece of the Language Learning Puzzle

Default mode network scaffolds immature frontoparietal network in cognitive development

Effects of screen exposure on young children’s cognitive development: A review

Exploring the cognitive development of children born to adolescent mothers in South Africa

Children’s stereotypes of older adults: Evaluating contributions of cognitive development and social learning

Cognitive development of imitation of intransitive gestures: an analysis of hand and finger errors

تازه‌ترین مطالب وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

فهرست مطالب